torsdag, oktober 19, 2006

dator.

jag har googlat och gjort lite researchs om krav till min kommande dator. eftersom den kommer att köpas utan mig måste jag nästa peka ut vilken jag vill ha för att inte bli besviken. jag har följande krav;

- minst 1.83 GHz processor
- minst 1024 MB RAM minne
- minst 80 GB, gärna 100 GB
- DVD-RW / CD-RW
- nätverkskort så trådlös uppkoppling kan användas

- god batteritid

självklart pratar vi laptop & pc. mac is a big no no (fasten en MacBook är väldigt fin) och så självklart ska ju datorn väga så lite som möjligt och vara slimmad och snygg. vilket innebär att den inte ska vara rosa eller grön. utan silver/svart. som min nuvarande. acer har väldigt många bra kandidater till min framtida dator. klarar mina krav till ett bra pris. datorn måste ligga under 10 000. eftersom mamma och anders kommer att åka till NY kostar resan. och kostnaderna för att vara där. mamma har just köpt ny bil & mamma kommer att sponsra min resa. därför tänker jag hålla mig till en inte allt för dyr dator. på pricerunner ligger en av mina top.vill.ha.datorer (2.0 GHz, 1024 MB, 100 GB) från 7.074 kr och uppåt. sedan vad priset i affären är har jag ingen aning om. men mycket dyrare är det nog inte. högst 1000 kr dyrare. kanske. en annan jag gillar är denna (1.8GHz, 1024 MB, 120 GB) från 6.977 kr och uppåt. frågan är nu alltså; vill jag ha en snabbare dator eller en större hårddisk? men med tanke på att jag nu har 30 GB (som jag faktiskt klarar mig på helt ok) och nu väljer mellan 100 GB eller 120 GB. så tror jag att jag klarar mig på 100 MB och hellre väljer en snabbare processor. jag menar, extra minne kan man alltid köpa. en snabbare processor är det nog mer komplicerat att få. vad tycker ni? vilken skulle ni ha valt?

godnatt.

Inga kommentarer: