onsdag, november 01, 2006

är du en shopaholic?

Är du en shopaholic?
Här är tecknen att spana efter:


- Du blir hög av att shoppa
- Du känner ett starkt sug av att shoppa
- Du utvecklar en tolerans och behöver en allt högre dos för att få samma kick
- Du handlar ofta för mer än du tänkt dig
- Du får negativa konsekvenser av shoppandet, dålig ekonomi och sämre relationer
- Du åsidosätter viktiga aktiviteter som arbete eller socialt umgänge
- Abstinens symptom kan uppträda liksom ångest, koncentrationssvårigheter, sömnsvårigheter, mardrömmar och illamående
- Du fortsätter att shoppa trots negativa konsekvenser

Notera att man inte behöver uppvisa alla symptom för att ha utvecklat ett beroende.
(Källa: Farliga Begär - Kvinnan mitt i livet, huvudförfattare Ingemo Bonnier)

4,5 av 8 har jag. hm. borde jag börja oroa mig? jag vet inte.

ps. hittade detta intressanto info hos tivoli.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, jag är en shopaholic!! Det kan inte vara bra.. hur botar man det? :):)

stasia sa...

angi; typ flyttar till de norrländska skogarna. =p